Reklama
 
Blog | Miroslav Šuta

Respekt jako parta práskačů, která nectí dohody?

Četl jsem od redaktorů Respektu za více než 20 let spoustu textů o odpovědnosti. I o právu a povinnosti novinářů chránit svůj zdroj. Teď chlapci a děvčata s plnou parádou vyrobili skandál, ještě dříve než časopis vůbec vyšel, aby zvýšili jeho prodej. A to za cenu toho, že svůj zdroj vědomě obelhali a ještě mu udělali pořádnou ostudu ... Bohužel to není poprvé, kdy  Respekt nectí dohody. A nikoli jen slovo dané politikovi pochybné pověsti. Nerespektoval ani slovo dané svým blogerům.

Pan Škárka mi není sympatický snad vůbec ničím. A vlastně mi ho není líto. Líto mi není ani pana Bárty, ať už skutečně cosi platí nebo ať už jeho kolega z vedení strany prachsprostě lže. Nicméně rozhodnutí porušit dané slovo novináře jen proto, aby Respekt vyrobil nedělní skandál a zvýšil se pondělní prodej časopisu mi připadá jako naprostá degradace zbytku kreditu, který si toto periodikum v minulosti ve společnosti získalo. Respekt už v minulosti přišel s mnohem závažnějšími kauzami, ale přesto se nemuseli jeho redaktoři snížit na úroveň práskačů, jejichž slovo ode dneška už nelze brát vážně. Už nikdy nebudou čtenáři Respektu vědět, jestli jeho redaktoři zase nelžou 🙁

Ale problém s etikou má Respekt už delší dobu a jako obvykle ryba smrdí od hlavy. Erik Tabery v zápalu protiparoubkovské předvolební kampaně, kterou Respekt zcela nepokrytě vedl, klidně nakukával svým čtenářům, jak prý modrý „pan Čistý“ v televizní diskusi porazil oranžového zloducha.

Respekt také nedodržel dohodu se „svými“ blogery, kterým sliboval, že jejich texty nebude zneužívat pro prodej internetové reklamy. Jenže dohoda platila jen dokud Respekt využíval cizí blogovací systém. Ve chvíli, kdy si na druhý pokus pořídil vlastní systém, rozhodl se Respekt dané sliby ignorovat. A tak jsem na svém blogu po zavedení nového systému např. texty o znečištění ovzduší našel prošpikované těmi nejstupidnějšími reklamami světových automobilek. Aniž by se Respekt obtěžoval alespoň dát vědět, že jím jednou dané slovo už neplatí.

Reklama

Až když jsem se proti postupu pošlapávajícímu dané slovo ohradil, odpověděl mi správce blogosféry Respektu, že se slib nezamořovat blogy reklamou se prý týkal pouze starého systému. A že v novém editačními systému prý „… dohoda zněla, že reklamy budou jen na titulce. Pak se vedení rozhodlo jinak a to i přesto, že (z mého pohledu) nemá reklama přímo na profilech autorů žádný reálný význam“. Ale ani ta poněkud jednostranná „nová dohoda“ nebyla Respektem respektována.

Dohody se tedy nectí v Respektu už mnohem déle. A u mnohem banálnějších věci než je slib ochrany zdroje v případě údajné korupce ve vládní straně. Výmluva šefredaktora Taberyho, že novináři porušují dané slovo a že týdeník skandalizuje svůj zdroj z úctyhodných důvodů pak vyznívá jako velmi trapná a dosti cynická výmluva …