Naposledy po sdělení Českých drah, že v polovině června budou zdražovat jízdné. Na samotném zdražení by nebylo nic zvláštního ani zavrženíhodného. Vzhledem k rostoucím cenám energií či k míře inflace. Zarazil mne ale způsob, jakým vedení Českých drah zdražení provedlo. A ještě více mne naštvalo, že tiskový mluvčí ČD neváhá veřejnost i zákazníky své firmy obelhávat.
Zatímco cena běžných jízdenek se nemění vůbec, rozhodly se České dráhy nejvíce potrestat své věrné zákazníky. Podle tiskového mluvčího Českých drah Ondřeje Kubaly se „změny dotknou asi 4 procent zákazníků.“ Ale už neuvedl, že nejcitelněji se zdražení dotkne těch zákazníků železnice, kteří si zakoupením tzv. kilometrické banky předplácejí služby Českých drah a zavazují se projet v nejbližších šesti měsících minimálně dva tisíce kilometrů. Těmto zákazníkům bude cena zvýšena o 12,5% (o 200 Kč na každou banku), přičemž naposledy stejný produkt ČD zdražily v prosinci (o více než 14%).
Mám zkušenost, že pokud jsem dlouhodobým a pravidelným zákazníkem, obvykle se ona firma snaží být přátelská, v rámci svých možností se mnou komunikovat a pečovat o svůj kredit. Ale ne tak České dráhy. Jejich mluvčí Ondřej Kubala pro portál Aktualne.cz prohlásil: „Před 15 lety stála kilometrická banka 1200 Kč, průměrná mzda byla tehdy 7004 Kč. Dnes přesahuje průměrná mzda 21 tisíc korun, kilometrická banka ale zdražila za tu dobu o polovinu, takže je pro cestující reálně výrazně levnější, než před patnácti lety.“
Jelikož využívám kilometrickou banku už dosti dlouhou dobu, tak jsem se hned po přečtení výroku tiskového mluvčího Kubaly nemohl zbavit pocitu, že mluví nesmysly. Pro jistotu jsem nahlédl do archivu a přesvědčil jsem se. Podle pana Kubaly prý před 15 lety stala kilometrická banka 1200 Kč. Ale já jsem si ji v únoru 1994 koupil za 490 Kč. V dubnu 2003 mi prodaly České dráhy kilometrickou banku za 1050 Kč. A v červnu 2008 bude kilometrická banka stát 1800 Kč.
Nakolik bude v červnu 2008 kilometrická banka (ne)výhodnější než v roce 1994 si může každý spočítat sám. Já se jen ptám: Proč České dráhy ústy svého mluvčího pana Ondřeje Kubaly obelhávají veřejnost i své zákazníky o vývoji ceny kilometrické banky? Proč České dráhy zdražením trestají jen 4% svých zákazníků? A proč si vedení železniční společnosti vybralo právě ty věrné, kteří si služby ČD předplácejí kilometrickou bankou?